المدونة

نعرض أحدث الآراء و التحليلات لأبرز مدوني هافينغتون بوست عربي

Ahmed Musen Headshot

السيسي في مجموعة العشرين

تم النشر: تم التحديث:

ملحوظة: التدوينة بالعامية المصرية

الاول لازم نعرف ان مجموعة العشرين دي بتمثل اهم اكبر اقتصاديات دول في العالم .. واللي بيملكوا اكتر من ٩٠ ٪‏ من الناتج العالمي الخام اللي هو مجموع الناتج المحلي لكافة دول العالم .
مرجع

*
كان الاول عددهم ٨ واسمهم التمانية الكبار وهم ( امريكا - اليابان - المانيا - روسيا - ايطاليا - بريطانيا - فرنسا - كندا ) لكن بسبب الازمات المالية في التسعينات فعملوا مجموعة العشرين لتعزيز التماسك الاقتصادي بضم عدد من الدول اللي بقت لها ثقل اقتصادي عالمي .. وبقت مجموعة العشرين مكونة من ( امريكا - الصين - اليابان - المانيا - فرنسا - البرازيل - بريطانيا - ايطاليا - روسيا - كندا - الهند - استراليا - كوريا الجنوبية - اندونيسيا - المكسيك - تركيا - الارجنتين - السعودية - جنوب افريقيا - مندوب عن الاتحاد الاوربي ) .
مرجع

*
بيحضر المؤتمر رئيس كل دولة ومعاه وزير مالية دولته ورئيس البنك المركزي له .. وعلى جانب اخر الاف من رجال الاعمال والاقتصاد في العالم لعمل استثمارات مع الدول الكبيرة دي ..
مرجع

*
امال فين مصر ياعم الحاج مجيبتش سيرتها يعني ولا انت مش مصري ؟
*
كل سنة فيه دولة من الدول العشرين بتستضيف باقي الدول وكمان بتبعت دعوة لعدد من الدول بس مش من الدول العشرين .. يعني حسب مزاجها هي وبدون موافقة اي حد من العشرين دول .. يعني مثلا السنة اللي فاتت ( تركيا ) كانت الدولة المستضيفة فدعت رؤساء كل من ( اذريبجان وماليزيا وسنغافورة ) ومعاهم ( موجابي ) بتاع زيمبابوي !!! .. بييجوا الرؤساء دول يتغدوا مرتين ويهيصوا .. بس ماينفعش يفتحوا بؤهم بقرار في الاجتماعات اللي هيحضروها .. ماعدا الاجتماعات الهامشية اللي ممكن يعملوها مع اي رئيس من الكبار شرط قبوله الدعوة .
مرجع

*
السنة دي ( الصين ) استضافت الاجتماع واختارت كام دولة من ام فوق البيعة دول وهم ( مصر ) و ( السنغال ) و ( تشاد ) وكام دولة تانية حلوين .. ودي اول كذبة بتقول ان الاستضافة هي دليل زعامة من الرئيس الفلاني او قوة اقتصادية من دولة فلانية .. ( تشاد والسنغال ) من افقر دول العالم .. لكن الصين شايفاهم هم ومصر مصادر مواد خام واستثمارات من نوع معين من بتاع اليد العليا واليد السفلى .
مرجع

*
دور مصر في القمة مش هيكون اكتر من متفرج على اللي بيقولوه الكبار وشوية اجتماعات هامشية مقررة لكن للاسف لسه متعملتش ومش باين لها .. زي اللقاء مع روسيا وامريكا وغيرهم .. اما اللي تم الاعلان عنه هو ان السيسي قابل رئيس الارجنتين !! .. ودي الدولة اللي عندها دلوقتي اكبر ازمة ديون في تاريخها .

مرجع المقابلة

مرجع ازمة الديون الارجنتينية
*

استقبال السيسي تم كاستقبال اي رئيس دولة مستضافة .. ببروتوكل عادي ولا بحفاوة زي ما الهبل بيقولوا .. ولا بفتور زي ما الكارهين بيقولوا .. طيارة بتنزل على نفس السجادة الحمرا والرئيس وزوجته بيقابلوا الرؤساء واطفال بيدوهم ورود .
مرجع
*
بالرغم من ان السيسي بيحضر كل الاجتماعات وبيروح كل الدول دي عشان عايز ينجح بجد .. لكن للاسف بيظهر كتير بشكل سيء .. فهو اولا لا يجيد اللغة الانجليزية فبيقف بابتسامة الشخص اللي مش عارف بيقولوا ايه من حواليه .
صورة
*

بخصوص الصورة المتداولة من دراويش السيسي على ان اوباما راح له وهو بيكلم هولاند عشان يسلم عليه .. فده طبعا هبل في الجبل .. لان الفيديو الكامل للقطة دي ان اوباما عدى عليهم ولا سلم لا على ده ولا على ده وراح وقف في مكانه اقصى اليسار .. وكان شكل السيسي هيموت ويمد ايده له وده باين من نظرته له .. وتكبير دماغ اوباما وهو ماشي .
مرجع
*

الصحف المصرية قبل الاجتماع قرنت 3 اسماء مع بعض قال يعني هيقابلوا بعض كقادة متساويين وكده .. وهم ( بوتين و اردوغان والسيسي ) .. فقامت من شوية الصحف الروسية والتركية مطلعه لقاء بوتين واردوغان ونتايجه الهائلة على اقتصاد البلدين وسياساتهم الجديدة .. وحلول لخلافتهم وطبعا ولا حد فيهم قابل السيسي .
مرجع

*
رأس هرم امتهان الكرامة المصرية هو اللي عمله السيسي لما وقف مستني دوره يسلم على اوباما وهو واخد الرئيس الهندي بالحضن .. وجت منسقة الاحتفال الصينية وخدت الرئيس اللي قبل السيسي وعملت زي حاجز بشري عشان السيسي يمشي .. لكن اصر انه يسلم على اوباما بشكل مهين وذليل مفيش مصري هينساه طول فترة بقاء السيسي .
مرجع

*
أخيرا ..

رؤساء الدول هم مصدر عزتها وكرامتها في المحافل الدولية .. واي خطأ ولو بسيط بيظهر الدولة نفسها بشكل مهين قدام كل الدنيا .. وتابعوا الصحف بكره وبعده وشوفوا مقلتة العالم علينا .. وهبل دراويش السيسي في الصحف ووسائل الاعلام بتاعتهم لادعاء اي مبررات هبيلة وأهطل منها مافي .